۱۷ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶

فیلسوف آمریکایی درگفتگو بامهر:

آیا شک‌گرایان اخلاقی می‌توانند اخلاقی باشند/ اخلاق دغدغه فلسفه تحلیلی و قاره‌ای

آیا شک‌گرایان اخلاقی می‌توانند اخلاقی باشند/ اخلاق دغدغه فلسفه تحلیلی و قاره‌ای

فیلسوف آمریکایی و استاد فلسفه کالج سنت اولاف مینه‌سوتا در آمریکا معتقد است: فلسفه اخلاق در سنتهای فلسفی تحلیلی و قاره‌ای مورد توجه بوده است و فیلسوفان هر سنت از منظر خود به اخلاق و مباحث ارزشی پرداخته‌اند.

"چارلز تالیافرو" استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر در خصوص این موضوع که فلسفه اخلاق چه جایگاهی در سنت فلسفه قاره‌ای و تحلیلی دارد به خبرنگار مهر گفت: در قرن 20 و 21 اتفاقی که افتاد این است که فلسفه اخلاق و یا به طور کلی مباحث اخلاقی و ارزشی در حوزه های گوناگون و مختلف از جمله فلسفه قاره‌ای سرایت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر به آثار کامو، سارتر، فوکو، سیمون ویل، لویناس، بوبر، گادامر و سایر فیلسوفان و اندیشمندان از جمله یورگن هابرماس نگاه بیندازید درخواهید یافت که اخلاق و اصول ارزشی از دغدغه‌های اصلی آنها به شمار می‌رود.

وی در ادامه یادآور شد: البته باید توجه داشت که این متفکران و اندیشمندان ممکن است از منظرهای گوناگون و مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده باشند.

فیلسوف دین معاصر در ادامه تأکید کرد: در واقع اگرچه این اندیشمندان دیدگاههای مختلف و گوناگونی به موضوع اخلاق و اصول ارزشی دارند ولی این مباحث را در کارها و تحقیقات خود دنبال کرده‌اند.

استاد پیشین دانشگاه آکسفورد تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری فلسفه تحلیلی، این سنت فلسفی نیز مباحث اخلاقی و اصول ارزشی را را مورد بررسی قرار داده است. برخی معتقد هستند که فلسفه تحلیلی با کارها و تحقیقات جورج ادوارد مور و برتراند راسل شکل گرفته است.

تالیافرو افزود: در این میان باید توجه داشت که فردی مانند راسل به مانند برخی فیلسوفان تحلیلی متأخر از جمله "آیر" و "جان ماکی" در زمره شک‌گرایان اخلاقی به شمار می رفت. این در حالی است که جورج ادوارد مور به اصول درست و نادرست و خوب و بد اخلاقی اعتقاد داشت.

مؤلف "تاریخ روح" یادآور شد: در حالی که حتی راسل با وجود اینکه یک شک‌گرای اخلاقی بود و در مورد عینیت اخلاقی شک و تردید داشت ولی باز هم دیدگاههای اخلاقی داشت. برای نمونه او یکی از طرفداران جدی خلع سلاح هسته ای بود.

مؤلف "راهنمای آکسفورد درباره الهیات" در پایان تصریح کرد: در حال حاضر در جناح فلسفه تحلیلی فیلسوفان زیادی هستند که مباحث اخلاقی و ارزشی را دنبال می‌کنند. برای نمونه فیلسوفان و اندیشمندانی چون جان رالز، رابرت نوزیک، توماس نایگل، مارتا نوسبام، درک پارفیت و اندیشمندان دیگری بوده و هستند که به مباحثی چون عدالت، انصاف، حقوق و سایر مباحث ارزشی و اخلاقی توجه کرده‌اند.

چارلز تالیافرو استاد دانشگاههای آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده است. تالیافرو در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست.  راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته معاصر به شمار می‌رود که در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش آموخته دانشگاه براون و هاروارد است. وی عضو انجمن فیلسوفان امریکاست.
کد خبر 1714876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha